תשתיות אינטרנט מהיר

תשתיות אינטרנט בישראל

אין ספק כי המאה ה-20 ידעה שינויים רבים ומדהימים. העולם שינה את דמותו מן הקצה אל הקצה בתוך מספר עשורים ספורים. מכיוון שמאז ומעולם חיו אנשים בהווה בלבד, קשה לקלוט את מידת השינוי. בניגוד לתחזיות של סופרי מדע בדיוני והוגי דעות שונים, אופטימיים ופסימיים, כאחד, לא כבשנו את החלל, לא התיישבנו על המאדים ואף לא על הירח. לא מצאנו גם תרופות לכל המחלות הכרוניות או הקטלניות, קל וחומר לא מצאנו דרך להתגבר על המוות. אז איך באה לידי ביטוי כל ההתקדמות הזאת?

תשתיות אינטרנט בארץ

ובכן, בניגוד לתחזיות השונות, אם יש תחום אשר ידע התפתחות מרחיקת לכת במיוחד, הרי זה התחום של תשתיות תקשורת. במבט לאחור, זה אפילו לא מפתיע כל כך. המצאות מתגלות כמעט מדי יום ביומו, אולם המצאות מרחיקות לכת – המצאות משמעותיות אשר משנות את פני העולם מתקיימות לעתים רחוקות בהרבה. אבל אם מסתכלים על המאה ה-19 והמאה ה-20, ביכולתנו לגלות כי בתוך עשורים ספורים התבצעו כמה מן הגילויים המשמעותיים ביותר בתחום של תשתיות תקשורת.

תשתיות אינטרנט מהיר

תחילת של תשתית תקשורת ההמונים

אם ניקח למשל את הדפוס – הדפוס הומצא במאה ה-15. אין ספק שהמצאת הדפוס התעשייתי הייתה המצאה ששינתה את פני התרבות האנושית, אולם מבחינת תשתיות תקשורת, ידע העולם לאחר המצאת הדפוס שקט יחסי במשך כמה מאות שנים. אולם קצב ההמצאות גבר והלך, וכך הטלגרף, הגרמופון, הפטפון, הטלפון, הומצאו כמעט בזה אחר זה. גם הרדיו והטלוויזיה היו בסה"כ די צמודים זה לזה. אין ספק שהיכולת לתקשר למרחקים, בין הדבר מבוצע בצורה גרפית כמו עם הטלגרף, או באמצעות קול, כמו עם תשתיות התקשורת האחרות, הייתה צעד ענקי בדרך לעולם כפי שאנו מכירים אותו כיום.

בתוך תקופה של פחות ממאה שנים עבר העולם ממצב של דואר אשר נשלח על ידי דוורים רכובים על סוסים או על אופניים, לעולם בו תשתיות תקשורת מתקדמות מאפשרות לנו לתקשר זה עם זה מקצה אחד של העולם אל הקצה השני. אם בעבר מרכזיות ענק צריכות היו להיות מאוישות במרכזניות אשר העבירו באופן ידני את השיחות מקו אחד למשנהו, הרי שכיום כל התהליך מבוצע באופן אוטומטי לחלוטין. למעשה, את מקומות של המרכזיות המיושנות (שנחשבו לשיא הטכנולוגיה רק לפני כ-60 שנה) החליפו מרכזיות אשר יושבות במכשיר טלפון קטנטן. מרכזיות אלו מאפשרות יכולת תקשורת רבה יותר מחדר שלם של תשתית תקשורת, אשר היה בנמצא לפני כ-30 שנה.

תשתיות תקשורת והאינטרנט

מהפכה נוספת בתחום התקשורת הייתה כמובן עלייתה לאוויר של רשת האינטרנט המהיר ושל מצלמות אבטחה . את האינטרנט החל הציבור להכיר רק בתחילת שנות ה-90, מצלמות אבטחה קצת מאוחר יותר. האינטרנט  – אולי תשתית התקשורת הנרחבת ביותר ידע גידול אסטרונומי ואקספוננציאלי. כיום, כאשר רשת האינטרנט אינה בת 20 עדיין, היא אחראית למרבית התקשורת ולמרבית התנועה הכלכלית בשוק העולמי.

אז נכון, מכוניות מעופפות לא מעטרות את שמי תל אביב או ניו יורק, חלליות נוסעים לא משנעות נוסעים לחופשה על מאדים או על צדק. גם אנדרואידים אינם מהווים חלק מן המרקם האנושי ואינם מחליפים אנשים בביצוע עבודות כפיים. מצד שני, עם האינטרנט המהיר אנחנו יכולים לתקשר היום טוב יותר מאין פעם והעולם פתאום נראה קטן ואינטימי.