אחזקת דודי שמש

תחזוקת דודי שמש

כאשר אנו רוכשים  דודי שמש זו היא השקעה לטווח ארוך. כי דודי השמש שלנו, בניגוד למוצרים אחרים, אמורים לשרת אותנו נאמנה לתקופה של 10 – 15 שנים לפחות. אך למרות הפוטנציאל הגדול של אורח החיים שלהם, דודי שמש נוטים להתקלקל אחת לתקופה, וכל אחד מאיתנו נזקק בשלב כלשהו לתיקון דודי שמש.

מה ניתן לעשות כדי להבטיח שדודי השמש שלנו ישרתו אותנו ללא תקלות לאורך שנים רבות? באילו פעולות יש לנקוט כדי להימנע מתיקון דודי שמש? ומה עלינו לעשות כדי שלא ניתקע בלי מים חמים ביום הקר ביותר בשנה? כל התשובות במאמר הבא.

אחזקת דודי שמש

תחזוקה נכונה לדוד שמש

המפתח לשמירה על אורך חייהם של דודי השמש שלנו ולמניעת תקלות חמורות בהם הוא תחזוקה נכונה. מכיוון שדודי השמש שלנו נמצאים אי שם במעלה הגג, יחד עם קולטי השמש, אנו נוטים לשכוח מהם ולראות בהם כמוצר מובן מאליו, שמחמם את המים תמיד ובלי שום בעיה. אולם דווקא בגלל שדודי השמש שלנו רחוקים מעינינו במרבית הזמן, עלינו להקדיש זמן ומשאבים עבור תחזוקתם.

ניקוי קולטי השמש

יעילות חימום המים בדודי השמש טמונה ביעילות עבודתם של קולטי השמש. ככל שקולטי השמש יוכלו לקלוט קרני שמש רבות יותר, כך הם יחממו את המים הדרושים לנו מהר יותר. לכן, חשוב מאוד להקפיד ולנקות את הקולטים מכל לכלוך שעלול להצטבר עליהם במשך הזמן: אבק, חול, שאריות סיד, זפת וצבע, צואת ציפורים ויונים וכו'.

תחזוקת מאיץ החום החשמלי

מאיץ החום הוא שאחראי על חימום המים בימי החורף. כשמזג האוויר מעונן וסגרירי, דודי השמש שלנו לא יכולים לקלוט קרני שמש ולהמירם לטובת חימום המים. לכן אנו מדליקים את הבויילר ונעזרים במאיץ החום החשמלי שמחמם את המים. אלא שמאיץ חום זה מצוי כל הזמן בסביבת מים רוויי אבנית, ולכן נוטים להצטבר סביבו גושי אבנית. גושים אלו פוגעים ביכולת החימום של המים. וכשמצב זה קורה, אנו נדרשים להמתין זמן רב ולצרוך הרבה חשמל כדי לחמם את כמות המים המבוקשת.

לכן, חלק בלתי נפרד מתחזוקת דודי השמש שלנו כולל את תחזוקת מאיץ החום. עלינו לדאוג לניקיונו של גוף, ולהחליף אותו במידה והבחנו בהצטברות גדולה של אבנית סביבו. ניתן גם להלביש על גוף החימום מסננן מיוחד שימנע מהאבנית להצטבר על מאיץ החום, ובכך נבטיח חימום מים יעיל בדודי השמש גם בחורף.

ניקיון של כל הרכיבים בדוד השמש

היבט חשוב נוסף בתחזוקת דודי השמש, שיכול לחסוך לנו תיקון דודי שמש פעמים רבות, הוא הדאגה לניקיון הרכיבים הקטנים שלהם, כמו למשל הברגים המחברים בין הפלאנג' לדוד. ברגים אלו נוטים לצבור חלודה במשך הזמן. אם וכאשר נרצה לפתוח את הפלאנג' במסגרת תיקון דודי שמש ויתברר שהברגים חלודים לגמרי, נצטרך להחליף את הפלאנג' כולו. לכן, מומלץ לבצע ניקוי תקופתי של הברגים כדי למנוע הצטברות גדולה של חלודה.

חשוב לזכור שאת כל עבודות התחזוקה הללו לא נוכל לעשות בכוחות עצמנו. יש להיעזר בשירותיו של טכנאי דודי שמש, המתמחה בעבודה בגובה ועם מערכות חשמל. הוצאות קטנות על תחזוקת דודי שמש יחסכו לנו הוצאות גדולות יותר בעתיד, בגין תיקון דודי שמש מורכב או אפילו עבור החלפת דוד השמש כולו.