בטיחות בדרכים

במדינה שבה נושא תאונות הדרכים עולה לכותרות מדי יום, יש להתייחס אליו במלוא תשומת הלב הראויה. בתחום זה של בטיחות בדרכים יש שתי תחנות חשובות, בגיל הרך, כשאנו הופכים להולכי רגל, ובשלב בו אנו מוציאים רישיון נהיגה, כשאנו הופכים לנהגים. כבר בשלב בו אנו נוהגים ברכב למד, חשוב להכיר ולהקפיד על כל כללי הבטיחות.

בטיחות בדרכים – פועלים מתוך הבנה

כשאתם לומדים לקראת רישיון הנהיגה שלכם, חשוב לא רק לשנן את החוקים, אלא גם להבין אותם. קשה לצפות ליותר מדי ממבחן התיאוריה, שכן בשלב זה מרבית התלמידים לומדים את החוק היבש. ההבנה צריכה להגיע ביישום הכללים, כלומר כשאתם מתיישבים ברכב למד. מורה נהיגה טוב צריך לא רק להורות לכם על "עשה" ו"אל תעשה", אלא להסביר מדוע יש לנהוג כך. למשל, מדוע צריך לשמור מרחק מהרכב שלפניכם? כדי למנוע תאונה במקרה של בלימת פתע, או במצב בו הרכב מקדימה לא יוכל להתקדם, אתם תוכלו לבצע עקיפה. הסבר מקיף מסוג זה "משכנע" את הנהג העתידי להישמע לכללי בטיחות בדרכים, ולא רק לציית לחוק.

בטיחות בדרכים

בטיחות בדרכים ושיעורי נהיגה בארץ

אם בחו"ל, ובעיקר בארה"ב, שיעורי נהיגה נועדו ללמד את הנהג החדש איך להפעיל רכב, בארץ התחום הטכני הוא רק חלק מהמכלול של שיעורי נהיגה. נושא של בטיחות בדרכים הוא החלק המורכב והקשה יותר של השיעורים. אם אפשר ללמוד בתוך כמה שיעורים בודדים איפה הגז והברקס, הידע הדרוש בתחום בטיחות בדרכים דורש זמן רב יותר, ולכן החוק קובע מינימום של 28 שיעורים בטרם התלמיד יכול לגשת למבחן המעשי.

בטיחות בדרכים לאחר הוצאת רישיון

כשהתלמיד עוזב את רכב למד ועובר לעולם האמיתי, שם מתחיל המבחן הגדול שלו בתחום בטיחות בדרכים. גם כאן, החוק לא מניח שהאיש כבר יודע היטב איך להתמודד עם כל סיטואציה על הכביש, ולכן יש תקופה של נהיגה עם מלווה. גם תקופה זו נועדה לשפר את הערנות של הנהג החדש, ולשפר את היכולת שלו להתמודד עם מצבים שונים ומשתנים בכבישים. כדי לשמור על נהיגה בטוחה צריך למעשה הנהג ללמוד שני כללים חשובים – לנהוג בזהירות בעצמו, ולא לעבור על חוקי התנועה ומצד שני, לצפות ולהיערך להפתעות המגיעות מנהגים אחרים. היכולת לעמוד בשתי המשימות הלא פשוטות הללו תהפוך את הנהג לנהג בטוח.

נושא בטיחות בדרכים בעל חשיבות לאומית ראשונה במעלה, ולכם מושם דגש חשוב כל כך על התחום הזה הן בשיעורי הנהיגה והן בחוק. שלב הוצאת הרישיון הוא הזמן ללמד את הנהג החדש את כללי הנהיגה הבטוחה.